...حقوق نوشت...

نویسندگان
پیوندها

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

صلاحیت محلی رسیدگی به جرم کلاهبرداری رایانه‌ای

فاطمه علیزاده | سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۲، ۱۱:۳۷ ب.ظ


رای وحدت رویه دیوان عالی کشور

صلاحیت محلی رسیدگی به جرم کلاهبرداری رایانه‌ای در حوزه‌های قضایی مختلف با کدام دادگاه است؟

                      

هیات عمومی دیوان عالی کشور با صدور رای وحدت رویه‌ای اعلام کرد که در جرم کلاهبرداری مرتبط با رایانه، هرگاه تمهید مقدمات و نتیجه حاصل از آن در حوزه‌های قضایی مختلف صورت گرفته باشد، دادگاهی که بانک افتتاح‌کننده حساب زیان‌دیده از بزه در حوزه آن قرار دارد، صالح به رسیدگی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن رای وحدت رویه شماره 729- 1/ 12/ 91 هیات عمومی دیوان عالی کشور در این زمینه به شرح زیر است:

« نظر به اینکه در صلاحیت محلی، اصل صلاحیت دادگاه محل وقوع جرم است و این اصل در قانون جرایم رایانه‌ای نیز مستفاد از ماده 29- مورد تایید قانونگذار قرار گرفته، بنابراین در جرم کلاهبرداری مرتبط با رایانه، هرگاه تمهید مقدمات و نتیجه حاصل از آن در حوزه‌های قضایی مختلف صورت گرفته باشد، دادگاهی که بانک افتتاح‌کننده حساب زیان‌دیده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قرار دارد، صالح به رسیدگی است. بنا به مراتب آرای شعب یازدهم و سی ودوم دیوان عالی کشور که بر اساس این نظر صادر شده به اکثریت آرا صحیح و قانونی تشخیص داده و تأیید می‌گردد. این رأی طبق ماده 270 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها لازم‌الاتباع است.»

  • فاطمه علیزاده

گزارش سازمان عفو بین‌الملل در مورد استفاده از مجازات اعدام در سراسر دنیا

فاطمه علیزاده | پنجشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۴۸ ب.ظ


گزارش سازمان عفو بین‌الملل در مورد استفاده از مجازات اعدام در سراسر دنیا

                       

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی اعلام کرد: علی‌رغم افزایش اجرای مجازات اعدام در سراسر دنیا در سال 2012 اغلب کشورهای جهان به این سو تمایل دارند که استفاده از اعدام را متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که در سال 2012 در بسیاری از کشورها که اعدام برای مدتی متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شده است. بعنوان مثال در هند، ژاپن، پاکستان، گامبیا و بویژه عراق که شمار اعدام‌ها در آن در طی سال‌های اخیر به مرز هشدار رسیده است.

این در حالی است که برخی کشورها استفاده از این مجازات را ممنوع کرده و یا قصد متوقف کردن آنرا دارند.

در ادامه گزارش این سازمان آمده است که در سال 2012 تنها در 21 کشور جهان اعدام بطور رسمی انجام شده است این میزان در سال 2003، 28 کشور بوده است.

در سال 2012 دست کم 682 مورد اعدام در سراسر جهان افتاق افتاد که در مقایسه با سال گذشته‌اش، 2011 افزایش کمی داشته و دو مورد بیشتر بوده است. در سال جاری نیز تخمین‌ زده می‌شود که حداقل 1722 اعدام در 58 کشور دنیا صورت گیرد که در مقایسه با سال گذشته کاهش قابل توجهی دارد. در سال 2012 بیش از 1920 حکم اعدام صادر شد که این گزارش نشان می‌دهد تقریبا یک سوم آن به مرحله اجرا در آمده است.

  • فاطمه علیزاده

بسته اجرایی وزارت دادگستری ابلاغ شد

فاطمه علیزاده | جمعه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۲، ۰۸:۰۳ ب.ظ


با تصویب هیات وزیران


بسته اجرایی وزارت دادگستری ابلاغ شد


با موافقت دولت، بسته اجرایی وزارت دادگستری ابلاغ شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد ماده 217 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1389 - بسته اجرایی وزارت دادگستری موضوع ماده 217 را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی - معاون اول رییس‌جمهور - برای اجرا ابلاغ شده است.

ماده 217 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه

ماده217 - کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی موظفند برنامه‌های اجرائی و عملیاتی خود را در قالب بسته‌های اجرائی برنامه ظرف شش ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه کنند. این بسته‌ها که پس از تصویب هیئت وزیران جهت اطلاع به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود، مبنای تنظیم و تصویب بودجه سنواتی دستگاه قرار می‌گیرد.

تبصره بسته اجرائی مجموعه‌ای از چندین پروژه‌ به هم پیوسته و یا خوشه‌ای از پروژه‌های متجانس و به هم مرتبط اولویت‌دار است که به منظور حل یک مشکل اقتصادی، اجتماعی و یا فرهنگی در چهارچوب اهداف برنامه به اجرا درمی‌آید.

بسته اجرای وزارت دادگستری

بر اساس اصل 160 قانون اساسی، فلسفه ایجاد وزارت دادگستری به عنوان رابط بین سه قوه، حفظ استقلال و اقتدار و کارآمدی قوه قضائیه است.

در این راستا سایر قوانین و مقررات نیز بایستی با تبعیت از این هدف و رعایت مفاد اصل 160 قانون اساسی، جایگاه وزارت دادگستری را منظور و آن را در ایفای نقش خود یاری کند.

  • فاطمه علیزاده


اداره کل حقوقی قوه قضاییه در نظریه‌ای اعلام کرد:

معتادان پس از ارائه گواهی ترک اعتیاد از مراکز درمانی قابل تعقیب کیفری نیستند

                       

اداره کل حقوقی قوه قضاییه در نظریه خود اعلام کرد که معتادان پس از ارائه گواهی ترک اعتیاد از مراکز درمانی قابل تعقیب کیفری نیستند.

به گزارش ایسنا، در این نظریه آمده است: «با توجه به تصریح قسمت اخیر ماده 15 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن معتادانی که مبادرت به درمان خود و ارائه گواهی ترک اعتیاد ننمایند مجرم دانسته و لازمه تعقیب کیفری است بنابراین اگر معتاد پس از مراجعه به مراکز درمانی اعم از اینکه طوعاً مراجعه نماید یا توسط مراجع قضایی معرفی شود پس از درمان و ارائه گواهی مربوط به ترک اعتیاد قابل تعقیب کیفری نیست لذا قاضی پرونده باید نسبت به مختومه کردن پرونده پس از صدور قرار نهایی یا قرار منع پیگرد اقدام نماید.»

  • فاطمه علیزاده

قانون جدید مجازات اسلامی گامی رو به جلو است

فاطمه علیزاده | سه شنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۲، ۰۹:۰۳ ب.ظ


میرمحمد صادقی: قانون جدید مجازات اسلامی گامی رو به جلو است

                       

استاد برجسته حقوق جزا، ضمن بررسی لایحه جدید قانون مجازات اسلامی گفت: لایحه جدید گام رو به جلویی بوده، گرچه مشکلاتی دارد اما قابل اصلاح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) - منطقه کویر، دکتر حسین میرمحمدصادقی به دعوت دفتر استانی مرکز امور مشاوران و وکلای قوه قضاییه کرمان در همایشی که با حضور قضات، وکلا و علاقمندان مباحث حقوقی برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از اشکالات قانون مجازات اسلامی فعلی، عدم تفکیک بین عمومات و کلیات و بحث های جزا اختصاصی است اظهار کرد: دلیلش این است که مقنن تحت تاثیر دو کشش قرار داشته است، یکی استفاده از حقوق امروزین که به واسطه آن به بحث های جزای عمومی پرداخته و بعد که به جرایم خاص رسیده تحت تاثیر شیوه فقیهان قرار گرفته و همان بحث را مطرح کرده است.

وی تاکید کرد: در لایحه جدید سعی شده تفکیک جزای عمومی و اختصاصی به صورتی بهتر انجام شود.

میرمحمدصادقی بیان کرد: در نظام قانونگذاری کشور، شاهد هستیم گاه تکلیف قوانین تخصصی روشن نمی‌شود و قانون وقتی از تنور در می آید متفاوت از آنچه پیشنهاد شده می شود.

این استاد دانشگاه گفت: پیشنهادم این است که اگر در کنار نهاد پارلمان نهادی با حضور حقوقدانان تمام وقت تاسیس شود که قوانین تخصصی را زیر نظر داشته باشد و اصلاح کند بسیار مفید خواهد بود.

این حقوقدان و استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: شاهد هستیم که قانون مجازات اسلامی به صورت آزمایشی اجرا می شود و اینکه 32 سال بعد از انقلاب یکی از قوانین مادر به صورت آزمایشی تصویب کنیم کار جالبی نیست و شاید به این دلیل باشد که مسائل سیاسی بیش از تصویب قوانین برای مجلس جذاب است.

میرمحمد صادقی همچنین گفت: در نوشتن قانون مجازات اسلامی فعلی گاه به صورت پرونده ای به یک موضوع نگاه شده است مثل آوردن یک روایت در قانون که در قانون جدید مجازات اسلامی سعی شده این موضوع تعدیل شود.

وی افزود: لایحه جدید سعی کرده ابهامات را تا حدی برطرف کند و شیوه مناسب تری را در قانون نویسی مورد توجه قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی حقوقدانان، منتقد حرفه‌ای شده‌اند و هر فعالیتی را نقد می‌کنند عنوان کرد:این دسته از حقوقدانان، این لایحه را نیز دارای نکات مثبتی نمی دانند اما به هر حال لایحه جدید گام رو به جلویی است گرچه مشکلاتی دارد که قابل اصلاح است

  • فاطمه علیزاده