...حقوق نوشت...

نویسندگان
پیوندها

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

دانلود نرم افزار جزوه حقوق مدنی .....

فاطمه علیزاده | دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۴۷ ب.ظ

http://s1.picofile.com/file/6539591546/blt_ico.gif فهرست مطالب

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gif حقوق مدنی (1) : اشخاص و محجورین

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gifحقوق مدنی (2) : اموال و مالکیت

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gifحقوق مدنی (3) :قواعد عمومی قراردادها

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gifحقوق مدنی (4) : مسولیت مدنی

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gifحقوق مدنی (5) : خانواده

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gifحقوق مدنی (6) : عقود معین

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gifحقوق مدنی (7) : عقود معین

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gifحقوق مدنی (8) : ارث و وصیت

http://s1.picofile.com/file/6575444664/collapse_thead_collapsed.gifمجموعه تست                      

http://s1.picofile.com/file/6539591546/blt_ico.gifتوجه: این نرم افزار در کامپیوتر اجرا میشود(با پسوند exe)


 http://s1.picofile.com/file/6597533198/download_button.gif
منبع :http://lawyer.blogfa.com/post-1245.aspx
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز 
  • فاطمه علیزاده

نرم افزار 10 قانون برای موبایل...

فاطمه علیزاده | دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۰، ۱۲:۴۵ ب.ظ
حجم فایل :1.12 MB
 
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
مجموعه 10قانون کتابی کامل در مورد قوانین جمهوری اسلامی ایران، شامل: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون مجازات اسلامی، قانون مدنی، قانون جرایم سایبر، قانون کار وسوالات متداول در مورد آن، قانون مطبوعات، قانون آئین دادرسی مدنی، قانون آئین دادرسی کیفری، ادله اثبات دعوی. مطمئنا"بر هر فردی لازم است که در مورد حقوق و قوانین اطلاعاتی در خور خود داشته باشد که با این نرم افزار کار شما بسیار راحت خواهد بود.زیرا کتاب موبایل همیشه همراه همیشگی شما خواهد ماند.این نرم افزار را همان گونه که دریافت می کنید همان گونه نیز به تلفن همراه خود که قابلیت جاوا را دارد منتقل کنید.(با کابل ویا بلوتوس ویا رم ریدر)
    
  • فاطمه علیزاده

شعروکالت......

فاطمه علیزاده | دوشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۰، ۰۴:۲۹ ب.ظ
شغل قضا که ضامن اصل عدالت است
تضمین آن بشغل اصیل وکالت است

شغل قضاء و شغل وکالت دو شغل نیست
کاین هر دو یک وظیفه ولی در دو حالت است

میزان عدل را بمثل قاضی و وکیل
بهر تراز حق دو برازنده آلت است

شاهین بدست قاضی و از هر دو سو وکیل
دو کفه اند و در کف میزان عدالت است

قاضی میان ظالم و مظلوم جاهلی است
کش علم در اصول قضا بیدخالت است

آنجا دلیل باید و گویائی دلیل آنجا
وکیل چشم و زبان عدالت است

دیدم به ( لوور ) پرده ای از صورت قضا
کان نقش صورت از پی معنی وسیلت است

نقشی به خون طپیده بد هلیز مظلمی وآنجا
دوتن نظاره که این خود چه حیلت است

یکتن چراغ در کف و یکتن بجستجوی
وآن هر دو را نظر پی تحقق علت است

یعنی برهنمائی قاضی وکیل خوب
شمع هدایت است و چراغ دلالت است

نعم الوکیل گفت خداوند حق گذار
یعنی قضا و حق بوکالت حوالت است

یعنی وکیل ضامن حق است و شغل او
در پیشگاه حق بحقیقت رسالت است

ای آنکه در لباس وکالت شدی بدان
این شغل پاسداری حق و فضیلت است

سربازی عدالت وحریت ست و نیست
این شغل شغل آنکه پی کسب دولت است

بر تر کدام دولت از دولت وکیل
کاو حافظ و امین حق و عرض ملت است

فخر است اگر وظیفه سربازی وطن
این فخر نه بکشتن قوم و قبیلت است

این فخر در اشاعه حق ست و بسط عدل
این فخر در ازاله ظلم است و ذلت است

سرباز معدلت که وکیل است نام او
فتحش نه در غنیمت حق جعالت است

مزد وکیل مبلغ حق الوکاله نیست
کاین خود نه مزد اینهمه رنج و ملالت است

مزد وکیل دفع ستم از ستم کش است
ور زحمتش بکثرت و مزدش بقلت است

هر کس عمل بشغل وکالت جز این کند
در شاهراه علم هدی در ضلالت است

پروانه وکالت اگر خوانده ای درست
فرمان حمله بر سر ظلم و مذلت است

سربازی وکیل و سرافرازی وکیل
در پیشرفت فضل و شکست رذیلت است

امروز مستقل شد سرباز معدلت وین جشن
از ان سبب بشکوه و جلالت است

امروز را بجمع وکیلان درود باد
کامروز را بشغل وکالت اصالت است
  • فاطمه علیزاده
بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) به همراه سیدمحمد جندقی رئیس کانون وکلای مرکز در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار بازار کار، به تشریح آخرین تصمیمات در خصوص برگزاری آزمون سال جاری کانونی وکلا پرداختند.
منابع و زمان برگزاری آزمون سال جاری، تفاوت‌های این آزمون با آزمون سال گذشته، نحوه و مبنای تعیین تعداد کارآموز وکالت، استاندارد تعداد وکیل مورد نیاز برای کشور و آخرین تصمیمات در ارتباط با دومرحله‌ای شدن آزمون کانون وکلای مرکز و منابع آزمون مرحله دوم این کانون، از جمله مباحث و موضوعاتی بودند که در این گفت‌و‌گو مورد بررسی قرار گرفتند.
بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در این گفتگو به زمان برگزاری کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت اشاره کرد و گفت: از مسئولان مربوطه خواهش کردیم تا در صورت امکان این کمیسیون را تا پایان خردادماه جاری تشکیل دهند و تعداد کارآموز وکالت که باید در سال جاری جذب شوند را مشخص کنند.
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، با بیان این مطلب افزود: این کمیسیون متشکل از رئیس دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلای استان است که براساس معیارها و ضوابط مشخص تعیین می‌کنند که در هر استان چه تعداد وکیل توسط کانون وکلای آن استان جذب شود. کانون‌های وکلا مجری تصمیم این کمیسیون هستند.
وی افزود: این کمیسیون در سال جاری برگزار نشده و ما از مسئولان مربوطه خواهش کردیم که تا پایان خردادماه جاری تشکیل شود، تا از این طریق مشخص شود که کانون‌های وکلا چه تعداد کارآموز وکالت در سال جاری باید جذب کنند.
کشاورز جذب کارآموز وکالت توسط کانون وکلا را بر مبنای کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ در اولویت هستند و در حقیقت آنان تعیین می‌کنند که کانون‌های وکلا چه تعداد وکیل جذب کنند در حقیقت کانون‌های وکلا براساس یک مبنا و مأخذ مشخص و قانونی کارآموز وکالت جذب می‌کنند و هیچ‌گاه بدون این مبنا و مأخذ اقدام به جذب نمی‌کنند.
زمان برگزاری آزمون
کشاورز سپس به زمان برگزاری آزمون سال جاری کانون وکلا اشاره کرد و گفت: سعی می‌کنیم اواخر آبان و یا اوایل آذرماه آزمون را برگزار کنیم. زیرا اواخر آذرماه همایش سراسری و انتخاب داریم، باید پیش از آن تکلیف آزمون سال جاری را مشخص کنیم.
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا یادآور شد: آزمون تمامی کانون‌ها به جزء کانون مرکز به صورت یک مرحله برگزار می‌شود. تنها کانون مرکز است که اعلام کرده آزمونش دو مرحله‌ای است.
تفاوت‌های آزمون سال جاری
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌هایی وکلای دادگستری همچنین درباره تفاوت‌های آزمون سال جاری گفت: در آزمون امسال اتحادیه، صرفاً کسانی حق شرکت دارند که برگه خاتمه خدمت یا معافیت دائم داشته باشند. برخلاف سال‌‌های اخیر که داوطلبان در صورت داشتن معافیت‌های تحصیلی نیز امکان شرکت در آزمون را داشتند، در سال جاری صرفاً داشتن معافیت دائم یا برگه خاتمه خدمت ملاک عمل خواهد بود.
منابع آزمون سال جاری
رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در ادامه به منابع آزمون سال جاری کانون وکلا اشاره کرد و گفت: مأخذ سوالات آزمون سال جاری از متن قوانین، متن تفاسیر رسمی قوانین و آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور خواهد بود داوطلبان می‌توانند از هم‌اکنون با مطالعه این منابع برای آزمون آماده شوند.
کشاورز خاطرنشان کرد: روال برگزاری آزمون از طریق اتحادیه همواره به این صورت بوده است که یک آزمون سراسری و به صورت تستی برای کلیه کانون‌ها برگزار می‌شود و پس از برگزاری این آزمون، اسامی افراد پذیرفته شده جهت انجام مصاحبه به کانون اعلام می‌شود پس از اعلام اسامی، ادامه روند پذیرش کارآموزان هیچ‌گونه ارتباطی با اتحادیه ندارد و تماماً در اختیار کانون‌ هاست.
آزمون مرحله دوم کانون وکلای مرکز اسفند ماه برگزار می‌شود
سیدمحمد جندقی رئیس کانون وکلای مرکز نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بازار کار با تأکید بر دو مرحله‌ای بودن آزمون سال جاری این کانون گفت: آزمون سال جاری کانون وکلای مرکز قطعاً دو مرحله‌ای است و در هیئت‌مدیره کانون تصویب شده که در مرحله دوم از 5 درس آزمون تشریحی گرفته شود. وی دروس، آئین دادرسی کیفری، آئین دادرسی مدنی، حقوق جزای عمومی و اختصاصی، حقوق تجارت و حقوق مدنی را 5 درسی عنوان کرد که در مرحله دوم از آن‌‌ها آزمون تشریحی گرفته می‌شود.
رئیس کانون وکلای مرکز به زمان برگزاری آزمون مرحله اول اشاره کرد و گفت: آزمون مرحله اول اواخر آبان یا اوایل آذرماه برگزار می‌شود. پس از آنکه سازمان سنجش نتایج این آزمون را اعلام کرد ما دو برابر ظرفیت پذیرش می‌کنیم و پس از آن آزمون مرحله دوم که به صورت تشریحی است را برگزار می‌کنیم. آزمون مرحله دوم به احتمال فراوان در اسفندماه برگزار می‌شود.
کاهش سهمیه سال جاری کانون مرکز
جندقی به سهمیه پذیرش کارآموز وکالت در سال جاری اشاره کرد و گفت: تعداد هنوز مشخص نیست. منتظر برگزاری کمیسیون تبصره ماده یک قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت، هستیم که به احتمال فراوان در خردادماه جاری برگزار می‌شود. این کمیسیون مشخص می‌کند که کانون مرکز در سال جاری چه تعداد کارآموز وکالت پذیرش می‌کند.
جندقی ادامه داد: با توجه به اینکه کانون وکلای کرمان از کانون وکلای مرکز جدا شده و کانون وکلای کرج و سمنان نیز در حال جدا شدن هستند، پیش‌بینی می‌کنیم سهمیه کانون مرکز در سال جاری با کاهش مواجه شود. زیرا کانون جدا شده و یا کانون‌هایی که جدا خواهند شد به صورت مجزا اقدام به پذیرش کارآموز وکالت خواهند کرد و این باعث می‌شود سهمیه کانون وکلای مرکز محدود شود.
  • فاطمه علیزاده

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی......

فاطمه علیزاده | جمعه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۰، ۰۳:۴۴ ب.ظ

ماده ۱- کلیه رانندگان، سرنشینان وسایل نقلیه، متصدیان حمل و نقل زمینی، عابرین پیاده و فعالان درحوزه حمل و نقل و عبور و مرور مشمول این قانون می باشند.

ماده ۲ - به افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که برای تشخیص تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور تعیین شده و آموزش لازم را دیده اند اجازه داده می شود، تخلفات مربوطه را وفق قانون تشخیص داده و قبض جریمه صادر نمایند.

تبصره ۱ - نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای مدت حداکثر ده سال می تواند به درجه داران کادر مورد وثوق راهنمایی و رانندگی که دارای دیپلم کامل متوسطه و گواهینامه رانندگی و نیز ده سال سابقه خدمت متوالی در راهنمایی و رانندگی بوده و آموزش لازم را دیده باشند اختیارات و وظایف مندرج در این ماده را از لحاظ تشخیص تخلف و صدور قبض جریمه تفویض نماید و در موارد خاص و ضروری از افسران کادر و پیمانی سایر بخش های نیروی انتظامی که آموزش لازم را دیده اند استفاده نماید.

تبصره ۲ - به نیروی انتظامی اجازه داده می شود حداکثر ده سال پس از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون تا جایگزینی افسران کادر و پیمانی از افسران وظیفه مورد وثوق آموزش دیده جهت اجرای این ماده بهره گیری کند.

تبصره ۳ - راهنمایی و رانندگی مجاز است از گزارش داوطلبان مورد وثوق آموزش دیده که دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بوده و دوره آموزشی لازم را دیده باشند به صورت رایگان در تشخیص تخلف و صدور قبض جریمه توسط مأموران این ماده استفاده نماید.

ماده ۳ - تهیه، نصب و نگهداری تجهیزات الکترونیکی از قبیل عکسبرداری، فیلمبرداری و سامانه های ماهواره ای و نظایر آن جهت ثبت تخلف و کنترل عبور و مرور در شهرها به عهده شهرداری ها و در خارج از شهرها به عهده وزارت راه و ترابری (سازمان راهداری و حمل و نقل پایانه های کشور) می باشد که با هماهنگی راهنمایی و رانندگی ملزم به اجرای این ماده می باشند.

ماده ۴ - به مأموران موضوع ماده (۲) این قانون اجازه داده می شود متخلفین از قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را پس از تشخیص تخلف و انطباق آن با میزان جرائم متوقف نمایند و مشخصات وسیله نقلیه و راننده، زمان و محل وقوع تخلف و نوع آن و نیز مشخصات خود را در قبض جریمه درج  و به راننده متخلف تسلیم نمایند.
در صورتی که متخلف از دریافت قبض جریمه خودداری نماید قبض صادر شده به منزله ابلاغ قانونی تلقی شده و ضمیمه سوابق نزد اداره راهنمایی و رانندگی مربوطه نگهداری می شود. چنانچه وسیله نقلیه در محل غیر مجاز متوقف باشد یا در صورت عدم حضور متخلف، قبض جریمه به بدنه خودرو الصاق می شود.
در صورتی که متوقف ساختن وسیله نقلیه مقدور نباشد یا تخلف توسط تجهیزات الکترونیکی ثبت شده باشد مراتب به نحو مقتضی به اطلاع دارنده وسیله نقلیه می رسد.

ماده ۵ - متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه ای که به اطلاع او می رسد جریمه را به حسابی که از طرف خزانه داری کل تعیین و اعلام می شود پرداخت و رسید دریافت نماید یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجراییات راهنمایی و رانندگی تسلیم نماید. اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت پس از وصول اعتراض بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیر موجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ نماید، در صورت اصرار معترض، اداره اجراییات موضوع را جهت رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می نماید.
واحد فوق الذکر متشکل از یک قاضی با ابلاغ رئیس قوه قضائیه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مربطه می باشد ریاست آن واحد با قاضی خواهد بود که پس از اخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی می نماید. رأی صادره قطعی است.
در صورتی که متخلف در مهلت قانونی مذکور اعتراض خود را تسلیم ننماید یا ظرف بیست روز پس از ابلاغ رأی واحد جریمه را پرداخت ننماید، موظف است جریمه را به ماخذ دوبرابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.

تبصره - در صورتی که ثابت شود مأموران و نیز داوطلبان مذکور در ماده (۲) حسب مورد به ناحق قبض جریمه صادر کرده یا با علم و اطلاع گزارش خلاف واقع در مورد امور مربوط به این قانون داده اند، ضمن جبران خسارت وارده به مجازات بزه گزارش خلاف واقع محکوم می شوند.

ماده ۶ - مأموران راهنمایی و رانندگی به جز در موارد مصرح قانونی و موارد تصادفات منجر به جرح و قتل مجاز به توقیف وسیله نقلیه موتوری نمی باشند.

ماده ۷ -  مأموران مذکور در ماده (۲) این قانون در حدود وظایف و اختیارات تعیین شده همزمان با صدور قبض جریمه به صورت تسلیمی یا ثبت توسط دوربین، گزارش تخلفات مندرج در جدول ذیل این ماده را با ذکر شماره و نوع گواهینامه راننده به اداره راهنمایی و رانندگی مربوطه ارسال می دارند. اداره مزبور متناسب با نمرات منفی مندرج در جدول مذکور به شرح زیر با آنان رفتار می نماید:
۱ - چنانچه متخلف دارای (۳۰) نمره منفی باشد گواهینامه او به مدت سه ماه ضبط و در پایان مدت مزبور با پرداخت چهارصدهزار (۴۰۰.۰۰۰) ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی مسترد می شود.
۲ - پس از اعمال مقررات موضوع بند (۱) چنانچه در اثر ارتکاب تخلفات جدید (۲۵) نمره منفی به متخلف تعلق گیرد گواهینامه او به مدت شش ماه ضبط و پس از انقضاء مدت مزبور و پرداخت ششصدهزار (۶۰۰.۰۰۰) ریال به نفع خزانه عمومی مسترد می گردد.
۳ - هرگاه پس از اعمال مقررات بند (۲) در اثر ارتکاب تخلفات جدید بیست نمره منفی به متخلف تعلق گیرد گواهینامه او ابطال می گردد و بعد از یک سال می تواند برابر مقررات و پس از طی دوره آموزشی و پرداخت یک میلیون (۱.۰۰۰.۰۰۰)ریال به نفع خزانه عمومی گواهینامه جدید اخذ نماید.

تبصره۱- به استثناء بندهای (۱) تا (۷) در بقیه موارد برای هر تخلف در هر بیست و چهار ساعت صرفاً یک بار نمره منفی محاسبه می شود.

تبصره۲- در صورتی که متخلف به مدت شش ماه از زمان ارتکاب آخرین تخلف منجر به نمره منفی در بندهای(۱) و(۲) و یک سال در بند (۳) این ماده، مرتکب هیچ یک از تخلفات راهنمایی و رانندگی نشود کلیه نمره های منفی ناشی از تخلفات ارتکابی گذشته بلااثر می گردد و تخلفات بعدی وی به عنوان تخلف اول او محسوب می گردد.

تبصره۳- متخلف مکلف است ظرف بیست روز پس از ابلاغ صورت وضعیت مربوط به نمرات منفی، گواهینامه خود را به اداره راهنمایی و رانندگی مربوطه تسلیم نماید در صورت عدم تسلیم در موعد مقرر راهنمایی و رانندگی پرونده مربوطه را به واحد رسیدگی به اعتراضات موضوع ماده (۵) این قانون ارسال تا پس از بررسی و عدم وجود عذر موجه علاوه بر جرائم فوق به تناسب، جرائم نقدی بندهای این ماده را تا دو برابر افزایش دهد. راهنمایی و رانندگی موظف است در هر نوبت که نمره منفی به متخلف تعلق می گیرد به نحو مقتضی او را درخصوص مطلع شدن از نمرات منفی راهنمایی کند.

تبصره۴- کسانی که در مدت ضبط گواهینامه مبادرت به رانندگی می کنند به مجازات مقرر برای رانندگی بدون گواهینامه محکوم می شوند.

تبصره ۵ - ابطال گواهینامه ویا گرفتن آزمون مجدد صرفاً به موجب قانون ممکن است.

تبصره۶ - آیین نامه اجرایی این ماده توسط نیروی انتظامی تدوین و پس از تأیید وزیر کشور به تصویب هیأت وزیران می رسد.

 

 

  • فاطمه علیزاده

آزمون سردفتری ازدواج سال 90 خرداد ماه برگزار میگردد.

فاطمه علیزاده | چهارشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۰، ۱۱:۲۸ ق.ظ

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور حسب مفاد نظامنامه انتخاب سردفتری ازدواج در نظر دارد ، با توجه به اعلام نیاز واحدهای ثبتی در سراسر کشور از بین آقایان از طریق آزمون کتبی و اختبار سردفتر ازدواج برای نقاط مورد نیازانتخاب نماید.

 شرایط لازم برای شرکت در آزمون کتبی سردفتری ازدواج

الف: شرایط عمومی

- متدین به دین مبین اسلام و متعهد به نظام جمهوری اسلامی ـ ملتزم به احکام شرعی ـ متأهل ـ دارا بودن حداقـل 25 سال تمام ( متولدین قبل از تاریخ   27/3/1365)

- حسن شهرت وتوانایی انجام کار وبرخورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی ـ داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه در زمان ثبت نام .

ب : شرایط اختصاصی

دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی ذیل در زمان ثبت نام :

1)   مدارک علمی حداقل سطح دو ( اتمام رسائل و مکاسب )صادره از شورای عالی مدیریت حوزه علمیه قم یا دانشکده الهیات دانشگاه تهران.

2)     گواهی افتاء از مراجع مسلم اهل سنت که به تائید رئیس قوه قضائیه رسیده باشد .

۳ )  مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته حقوق ، الهیات و معارف اسلامی ( گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی ) و علوم ثبتی .

4) روحانیونی که حداقل دارای مدرک تحصیـلی کارشناسی ( لیسانس) در رشتـه های ادبیات (  زبان فارسی و عرب ) ، فقه و اصول ، تفسیر ، علوم قرآنی ، حدیث ، الهیات و معارف اسلامی .

مواد امتحانی و ضرائب آن :

عبارت است از ادبیات فارسی (2) ، عربی(3) ، متون فقهی (4)، حقوق مدنی (3) ، احکام شرعی(3) ، اطلاعات عمومی(2) و مقررات مربوط به ازدواج و طلاق(4)

تذکرات مهم :

1 ) انتخاب سردفتر ازدواج  برای اقلیت های دینی از شمول این آزمون خارج است بدیهی است حسب اعلام نیاز مراجع دینی مزبور بررسی لازم معمول خواهد شد.

2 )سران دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و دفتریاران اول مجاز به شرکت درآزمون فوق نمی باشند.

3 )وجوه پرداختی به هیچ عنوان مسترد نخواهد شد .

4 ) سؤالات مربوط به متون فقه متقاضیان اهل سنت از کتب فقهی آنان استخراج خواهدشد . بنابراین لازم است اینگونه متقاضیان در برگ درخواست نوع مذهب را صریحاً قید نمایند .

5 ) ثبت نام صرفاً درمهلت یاد شده از طریق سایت اینترنتی  به نشانی : www.Moeeniran.com صـورت می گیرد لذا از مراجعه حضوری برای تحویل مدارک ثبت نام یا ارسال پستی آن جداً خودداری نمایند که ترتیب اثر داده نخواهد شد.

 منبع: سازمان ثبت اسناد واملاک کشور

 

 

 

 

  • فاطمه علیزاده

اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درباره آخرین مهلت انتخاب رشته ارشد

فاطمه علیزاده | چهارشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰۴:۱۹ ق.ظ
سازمان سنجش آموزش کشور بدین وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1390 می رساند:
به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم برای داوطلبان مجاز به انتخاب رشته که تاکنون موفق به انتخاب رشته نشده اند ، میرساند:آخرین مهلت برای این دسته از داوطلبان حداکثر تا ساعت 24 روز چهارشنبه مورخ 11/3/90  می باشد  و داوطلبان فوق الذکر می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور  به نشانی :
www.sanjesh.org  نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام نمایند.
همچنین آندسته از داوطلبانیکه اقدام به انتخاب رشته نموده اند در صورتی که نیاز به تصحیح و یا ویرایش کد رشته های انتخابی خود داشته باشند می توانند منحصرا تا تاریخ مذکور از طریق سایت سازمان اقدام نمایند.
بدیهی است به تقاضاهایی که بعد از پایان مهلت مقرر اعم از اینکه تقاضای انتخاب رشته باشد و یا تقاضای ویرایش به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد .
ضمناَ به منظور فراهم آوردن تسهیلات لازم در خصوص توزیع دفترچه راهنمای انتخاب رشته (شماره 2)با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران مقرر گردیده است:
1- در روزهای سه شنبه مورخ 10/3/90 و چهارشنبه مورخ 11/3/90 منحصراَ در باجه های مرکزی شهرستانهای مختلف کشور (به جزء شهرستان تهران که به شرح بند 2 ذیل خواهد بود)نسبت به توزیع دفترچه (شماره 2)اقدام نمایند.
2- درشهرستان تهران در روزهای سه شنبه مورخ 10/3/90 و چهارشنبه مورخ 11/3/90 منحصراَ در مناطق 11 ، 13 ، 14 ، 15 ، 16 ، 17 ، 18  و 19 نسبت به توزیع دفترچه (شماره 2) اقدام شود.

  • فاطمه علیزاده

دفترچه انتخاب رشته ارشد 90....

فاطمه علیزاده | چهارشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۰، ۰۴:۱۸ ق.ظ
  • فاطمه علیزاده

اسامی دروس، ضرایب، تعداد سئوالات و منابع آزمون قضاوت...

فاطمه علیزاده | دوشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۰، ۰۵:۱۱ ق.ظ

جدول اسامی دروس، ضرایب، تعداد سئوالات آزمون قضاوت:

 

 ردیف

 نام دروس

 ضرائب

 تعداد سئوالات

 1

 آئین دادرسی کیفری

 -

 20

 2

 آئین دادرسی مدنی

 -

 20

 3

 حقوق جزای عمومی و اختصاصی

 -

 20

 4

 حقوق مدنی

 -

 20

 5

 متون فقه

 -

 10

 6

 ادبیات و آئین نگارش

 -

 10

 7

 حقوق تجارت

 -

 10

 8

 حقوق ثبت

 -

 10

 9

 ادبیات عرب

 -

 10

 10

 حقوق اساسی

 -

 10

 11

 احکام و معارف اسلامی

 -

 10

 مجموع

 11 درس

 -

 150

 

شرایط شرکت در آزمون:

1- دارندگان مدرک کارشناسی حقوق قضائی، فقه و مبانی حقوق، لیسانس دانشکده علوم قضائی وابسته به دادگستری، دارندگان مدرک قضائی از مدرسه عالی قضائی قم و طلاب حوزه علمیه که دوره سطح را تمام کرده باشند می توانند در این آزمون شرکت کنند.

2- داشتن حداقل 22 سال تمام و داشتن پایان خدمت و یا معافیت و یا سپردن تعهد خدمت.

3- تعیین تعداد مورد نیاز با اداره کل کارگزینی قضائی قوه قضائیه است.

4- آزمون کتبی و تستی چهارگزینه ای است و نمره از یک تا بیست محاسبه می شود و حداقل نمره قبولی دوازده است و پس از قبولی گزینش از طریق مصاحبه توسط اداره کل گزینش و استخدام قضات صورت می گیرد و کارآموزان در صورت برگزیده شدن و طی دوره کارآموزی به مقام قضاوت منصوب می شوند.

5- زمان و مکان و شرایط برگزاری قبل از آزمون توسط قوه قضائیه اعلام می گردد.

 

منابع آزمون قضاوت:

 

حقوق مدنی؛

قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی – دکتر ناصر کاتوزیان.

قانون مسئولیت مدنی.

قانون روابط موجر و مستاجر 1356.

قانون روابط موجر و مستاجر 1376.

تست:

مجموعه تست های طبقه بندی شده حقوق مدنی – دکتر میترا ضرابی.

حقوق جزا؛

قانون مجازات اسلامی. (با آخرین تغییرات در مواد)

محشای قانون مجازات اسلامی – دکتر ایرج گلدزیان.

بایسته های حقوق جزای عمومی – دکتر ایرج گلدوزیان.

حقوق تجارت؛

قانون تجارت 1311.

لایحه اصلاح قانون تجارت 1347.

قانون تصفیه امور ورشکسته.

قانون صدور چک.

حقوق تجارت ( دورهء 5 جلدی ) – دکتر ربیعا اسکینی. (تکمیلی)

قانون تجارت درنظم حقوقی کنونی – محمد دمرچیلی، دکتر علی حاتمی، محسن قرائی.(شامل قانون تجارت، نظریات مشورتی، رویهء قضائی، قانون تصفیه امور ورشکسته، قانون چک و آراء وحدت رویه) (تکمیلی)

تست:

ساده ساز حقوق تجارت – فرشید فرحناکیان. (قانون تجارت و سایر قوانین مرتبط و تست هر ماده در آزمون های گذشته)

آیین دادرسی مدنی؛

قانون اجرای احکام مدنی.

قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی.

قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب و آئین نامه آن. (قانون احیا دادسرا)

قانون دیوان عدالت اداری 1385.

قانون شورای حل اختلاف 1387 و آئین نامه اجرائی آن 1388.

قانون امور حسبی 1319. (تکمیلی)

قانون تشکیل دادگاه های خانواده 1376. (تکمیلی)

قانون وکالت و آئین نامه اجرائی آن 1315. (تکمیلی)

لایحه قانونی استقلال وکلا و آئین نامه اجرائی آن. (تکمیلی)

قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت 1376. (تکمیلی)

آئین دادرسی مدنی (دورهء 3جلدی) – دکتر عبدالله شمس. (تکمیلی)

تست:

ساده ساز آیین دادرسی مدنی – فرشید فرحناکیان. (شامل قانون آ.د.م و سایر قوانین مرتبط و تست هر ماده در آزمون های گذشته)

آیین دادرسی کیفری؛

قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری.

قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب و آئین نامه آن. (قانون احیا دادسرا)

قانون شورای حل اختلاف 1387 و آئین نامه اجرائی آن 1388.

قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی 1376. (ماده 2 مهم)

قانون وصول برخی ازدرآمدهای دولت و صرف آن در موارد معین. (ماده 3 مهم)

قانون مطبوعات. (تکمیلی)

قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی. (تکمیلی)

آیین دادرسی کیفری (دوره 5 جلدی) – دکتر محمود آخوندی. (تکمیلی)

آئین دادرسی کیفری - دکتر علی خالقی. (تکمیلی)

آیین دادرسی کیفری (1 و 2) – دکتر محمد آشوری. (تکمیلی)

کلیات آئین دادرسی کیفری - دکتر گلدوست جویباری. (تکمیلی)

تست:

ساده ساز آیین دادرسی کیفری – حمیدرضا کلانتری. (مطالعه آراء وحدت رویه، نظریات مشورتی و رویه قضائی از این کتاب ضرورت دارد)

حقوق اساسی؛

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

بایسته های حقوق اساسی - دکتر ابوالفضل قاضی.

حقوق اساسی- دکتر سید محمد هاشمی.

حقوق ثبت؛

حقوق ثبت – غلامرضا شهری.

قوانین و مقررات ثبتی – دکتر سلیمان فدوی.

مجموعهء بخشنامه ها و محشای ثبتی – دکتر غلامرضا حجتی اشرفی.

قانون ثبت اسناد و املاک و آیین نامه های مربوطه.

آئین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی.

متون فقه؛ (یکی از دو منبع به انتخاب مطالعه شود)

1- مباحث حقوقی شرح لمعه – دکتر اسدالله لطفی.

تست:

سئوالات طبقه بندی شده متون فقه - دکتر اسدالله لطفی.

2- تحریرالروضه فی شرح لمعه – علیرضا امینی، سید محمد رضا آیتی.

تست:

تست متون فقه سال های اخیر آزمون قضاوت.

بیع و خیارات – دکتر روشنعلی شکاری. (در صورت انتخاب هریک از منابع فوق مطالعه این کتاب ضرورت دارد)

متون حقوقی؛

در آخرین آزمون قضاوتی که مهرماه 1389 برگزار شد، از این درس سئوالی ارائه نشده بود.

ادبیات فارسی و عربی و احکام و معارف اسلامی؛

مطالعه در حد دروس تخصصی علوم انسانی.

نکته:

منابع معرفی شده در آزمون قضاوت صرفاً جهت درک بهتر مطلب می باشند و مطالعه مواد قانونی در اولویت است.

منبع: وبلاگ حقوقی اقای توحید بختیاری

  • فاطمه علیزاده

شرایط آزمون سردفتری اسناد رسمی نکات مهم و منابع...

فاطمه علیزاده | يكشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۴۱ ق.ظ
نحوه انتخاب سردفتر اسناد رسمی:

با توجه به نیازمندیهای هر محل، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با توجه به شرایط مقرر در قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1354 اقدام به پذیرش سردفتر اسناد رسمی می‌نماید.

 نکات مهم آزمون سردفتری اسناد رسمی:

علاوه بر شرایط عمومی که در زمان اعلام آگهی ثبت نام از طرف ثبت اسناد و املاک کشور مشخص می‌شود، طبق ماده 6 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 25/4/1354 اشخاص زیر را می­توان به سردفتری دفترخانه اسناد رسمی تعیین نمود:

1) اشخاصی که دارای لیسانس حقوق در رشته قضایی یا منقول از دانشکده الهیات باشند.       

2) کسانی که دارای دو سال سابقه خدمت قضایی یا وکالت پایه یک دادگستری باشند.

3) سایر کارشناسی­ها به شرط داشتن سه سال سابقه دفتریاری

4) اشخاصی که از مراجع مسلم، دارای تصدیق اجتهاد طبق آیین‌نامه‌ای که به تصویب وزارت دادگستری می‌رسد باشند.

5) دفتریارانی که دارای گواهی قبولی امتحان مخصوص سردفتری و دفتریاری موضوع شق سوم ماده 10 قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب 1316 باشند به شرط داشتن پنج سال سابقه دفتریاری  

6) دفتریارانی که دارای دیپلم کامل متوسطه باشند به شرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول.

7) دفتریاران اول که در تاریخ تصویب این قانون شاغل بوده و 15 سال سابقه دفتریاری اول اعم از تناوب و یا مستمر داشته باشند.

8) سن سردفتران اسناد رسمی در بدو اشتغال نباید از 24 سال کمتر و از 50 سال بیشتر باشد.

 نکات مهم:‌

1- اداره کل امور اسناد و سردفتران سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع تشخیص و احراز شرایط مذکور می‌باشد. 

2- در مورد ضرایب، لازم به ذکر است که تعیین ضرایب به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک است ولی دروس حقوق ثبت، آیین‌نامه و مقررات ثبتی، ادبیات فارسی و عربی تعیین کننده می‌باشد.

3- آزمون سردفتری اسناد رسمی هر سال برگزار می‌گردد و زمان آن اغلب زمستان می‌باشد. 

4- آزمون بصورت تستی و چهارگزینه‌ای می‌باشد و پذیرفته شدگان آزمون پس از طی مراحل گزینش، کارآموزی و اختبار به موجب ابلاغ رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مقام سردفتری اسناد رسمی منصوب می‌گردند.

5- کلاسهای حضوری آمادگی آزمون سردفتری جهاددانشگاهی دانشگاه تهران با همکاری اساتید مجرب در دو ترم بهار و تابستان هر سال برگزار می‌گردد که طول مدت هر دوره 5/2 ماه می­باشد ضمناً جهاددانشگاهی فقط دروس تخصصی را آموزش می‌دهد.

لیست منابع آزمون سردفتری اسناد رسمی:

ردیف

نام کتاب

نویسنده / مترجم

انتشارات

حقوق مدنی

1

قانون مدنی در نظم حقوق کنونی

دکتر ناصر کاتوزیان

میزان

2

اعمال حقوقی

دکتر ناصر کاتوزیان

شرکت سهامی انتشار

3

درسهایی از عقود معین (1 و 2)

دکتر ناصر کاتوزیان

گنج دانش

4

شفعه، وصیت، ارث

دکتر ناصر کاتوزیان

میزان

5

وقایع حقوقی

دکتر ناصر کاتوزیان

شرکت سهامی انتشار

حقوق جزا

1

محشای قانون مجازات اسلامی

دکتر ایرج گلدوزیان

مجد

2

حقوق جزا (دوره 5 جلدی)

دکتر هوشنگ شامبیاتی

مجد و ژوبین

3

حقوق جزای عمومی (جلد 1 و 2)

دکتر محمدعلی اردبیلی

میزان

4

بایسته­های حقوق جزای عمومی

دکتر ایرج گلدوزیان

میزان

5

حقوق جزای اختصاصی

دکتر ایرج گلدوزیان

دانشگاه تهران

حقوق تجارت

1

حقوق تجارت دوره کامل

دکتر ربیعا اسکینی

سمت

2

قانون تجارت

 

 

حقوق ثبت و مقررات ثبتی

1

حقوق ثبت

غلامرضا شهری

ماجد

2

مجموعه بخشنامه‌ها و محشای ثبتی

غلامرضا حجتی اشرفی

گنج دانش

3

قانون ثبت اسناد و املاک و آیین‌نامه‌های مربوطه

 

 

4

قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین‌نامه‌های مربوطه

 

 

5

آیین‌نامه اجرای مفاد اسناد رسمی

 

 

ادبیات فارسی وعربی

مطالعه در حد دیپلم و دروس تخصصی علوم انسانی کافی است.

  • فاطمه علیزاده